Tuesday, March 06, 2012

Nytt recept - Cevapcici

Idag har väl inget utöver det vanliga hänt...
Utöver att jag haltat fram.
Pga träningsvärk från lördagens häst-filmande.
Det går nog snart över.
Hoppas jag!
Hoppar på ett ben nedför trappor för att det gör så satans ont att böja högerbenet...

Nu över till något häpnadsväckande!
Jag har idag testat ett nytt recept!
Och det gick att äta! :O

Diddis cevapcici med Nors tuggmotståndliga tzatsiki

Pris; typ 20kr/port
Svårighetsgrad; Medium, spis å elände behövs :( (4/10)
Riskfaktor; 6/10. (2*spisplatta+kniv!)
Äts; Jajjemän!

Ingredienser (ca 4port);
Cevapcici (600g)
Couscous (5dl)
Vatten (5dl)
Olja
Salt
Gräddfil
Vitlök (1klyfta)
Gurka

Tillagning;
Stek cevapcicin (jag använde 4/6 i 15min och det gick rätt bra...)
Koka upp vatten med salt och olja.
Gröp ur kärnhuset ur gurkan.
Glöm (för Guds skull) inte att veva runt i stekpannan ibland!
Riv gurkan ner i ett durkslag (ska man eg göra men jag har inget rivjärn så jag osthyvlade direkt ner i skålen ist = mer tuggmotstånd på gott och ont.)
Krama ur gurkan (förslagsvis över diskhon för att undvika vattenskador.)
Veva runt i stekpannan!
Ta bort kastrullen från plattan och rör i couscousen och låt den sedan stå och "vila" i 5min under lock.
Häll gräddfilen i en skål och ner med gurkan.
Veva runt lite mer i stekpannan!
Pressa vitlöken (amatörer använder vitlökspress, jag har ingen sån heller och använder således - lite proffsigare - kniv och salt!)
Rör ner vitlöksmoset i såsen och servera alltsammans!

Voila!

No comments:

Post a Comment