Wednesday, August 05, 2015

Vad jag gör om dagarna?

Tänkte ta tillfället i akt att beskriva vad jag gör om dagarna innan jag förhoppningsvis får ett annat jobb.

Ross är en kontrakterad stängslare så på måndag morgon packar vi kylväskorna ("eskys") och varsin väska med kläder så vi klarar oss fyra dagar.
Sen beger vi oss iväg till vårt tillfälliga hem som just nu är en stor gård i Dunkeld (beläget mitt emellan St George och Mitchell).
Gården har 20hästar, 2 000 kor och typ 10hundar varav hälften är dösöta valpar :-)
Vi lämnar grejerna där och åker sedan vidare i Land cruisern mitt ut i ingenstans och sättet ned en stolpe i marken vilken svetsas ihop med en annan stolpe för stabilitetens skull.

Traktorn jag kör och Ross hund Ewy som är med oss hela dagarna



Sen fäster vi taggtråd i stolpen och Ross kör bil med trailern efter där rullarna med taggtråd sitter.
Jag åker efter på traktor och viftar som en dåre om något går snett (inte helt ovanligt eftersom allt verkar vara ett hemmabygge).
Efter 500meter tar trådarna slut och jag viftar, kliver av traktorn, lyfter av rullarna från trailern och sätter mig sen på traktorn igen.
Ross ser ut stället där nästa stolpe ska sitta och jag kör dit traktorn så att ett hål kan borras med borren som sitter bakpå traktorn.
Sen släpar jag fram stolpen som är hur tung som helst, Ross slår ned den med hjälp av en grej (Dolly) på traktorn medens jag släpar fram en grej som jag fäster bakpå traktorn och som taggtråden fästes i.
Traktorn körs fram så att taggtråden sträcks och fästes sedan i pålen/stolpen.

Jag tar nu traktorn, vänder runt den och ställer den bredvid trailern så jag kan lasta på "peggar" (stålpinnar som tråden fästes i.)
Sen kör jag traktorn sakta och rakt tillbaka längs hela taggtråden medens Ross vrålar "Whoa!" och "GO!" var sjunde meter för att kunna slå i en av peggarna.
Mitt vänstra knä gör under hela denna resa väldigt ont av att trycka ner kopplingen stup i ett...
Kallsvetten forsar när han tvingar mig att köra traktorn rätt i läskiga hål (andra dagen höll traktorn på att välta ordentligt så nu är jag skitskraj :-/)

När vi kommer ner till den första stolpen vänder vi igen och jag kör halva vägen tillbaka, där hoppar jag av och tar min hink med pinne och pinnar i för att sätta i dessa i små hål på peggarna hela vägen tillbaka. Sen vänder jag och "knyter" (snurrar) de små pinnarna så att taggtråden fästes på peggarna.
Den första pinnen jag nämnde är en helt vanlig pinne som jag enbart har i min hink för att förhindra att handtaget ramlar ner stup i ett när jag måste ställa ifrån mig hinken.. min rygg tar nog med stryk ändå av detta jobb!
Ross fäster tråden i peggarna på andra halvan och sen börjar vi om från början igen.




Allt som allt så tar 500meter ca 2 timmar att göra.
Vi börjar strax före åtta, klockan 10 är det dags för "Smokea" (kafferast) vilken består av kex med sylt på för mig och någon börkbrun (äcklig) sörja kallad Vegemite på för Ross. Till det en kopp te och lite saft.
Nån gång mellan ett och två äter vi "Dinnah" (lunch) vilken består av macka med tomat och kött på, saft och en frukt. Ross tar sedan en tupplur i bilen med fötterna ut genom fönstret i ca 20minuter medens jag får roa mig själv.




Går det bra tar vi ännu en Smokea vid tre-halv fyra med te och kakor.

Emellanåt så kommer ett hörn eller ett grindhål att sätta ut med stolpar som svetsas fast med en annan stolpe.. detta innebär ändå mer precisions-backande med traktorn för mig och att jag måste plocka fram cirkelsåg, svets etc i rätt ordning och ställa på precis rätt plats (vilken varierar såklart) detta under massvis av skäll och idiotförklarande...

Såhär skitig blir man efter en arbetsdag!

Förhoppningsvis kan jag lämna detta jobb snart..!

No comments:

Post a Comment